Translate

Saturday, July 10, 2010

Sharia Banking

Islamic Banking and It's Chronology

(تعود جذور الخدمات المصرفية الإسلامية التي تتمحور حول قبول الودائع ورفض الربا الى أيام ar- Rasul صلّى الله عليه وسلّم). The roots of Islamic banking services that focus on acceptance of deposits and refused to usury to the days of the Prophet (peace be upon him). 
ففي ذلك الوقت، كان الناس يودعون الأموال لدى النبي محمد عليه الصلاة والسلام، أو لدى أبو بكر الصدّيق رضي الله عنه، أول خليفة للمسلمين. At that time, the people entrusted their money to the Prophet Muhammad peace be upon him, or Abu Bakr, may Allah be pleased with him, the first Caliph of the Muslims.

لكن الخدمات المصرفية الإسلامية بصورتها الحالية بدأت بالظهور في نهاية الستينات من القرن الماضي، عندما عملت عدة دول إسلامية على وضع الفكرة موضع التنفيذ. But Islamic banking in its current form began to appear at the end of the sixties of the last century, when several Muslim countries to put the idea into practice.
حيث بدأت بعض أشكال الخدمات المصرفية الإسلامية بالظهور في سبعينات القرن الماضي، لكنها واجهت عدداً من المشكلات من ناحية الإلتزام الكلي بأسس الشريعة الإسلامية. As some forms of Islamic banking services to appear in the seventies of last century, but has faced a number of problems in terms of commitment total bases of Islamic law. 

وخلال الفترة ذاتها، بدأ العمل على تطوير أسس المحاسبة الإسلامية، التي تعتبر أداة حيوية ورئيسية لنجاح المصارف الإسلامية، وتم في العام 1973 عقد أول اجتماع لمؤتمر المنظمة الإسلامية في جدة وتم التناقش والتباحث في إيقاف العمل بمعدلات الفائدة المحدّدة وابتكار أنظمة مالية جديدة ترتكز على تعاليم الدين الحنيف. During the same period, work started on developing the foundations of Islamic accounting, which is a vital tool and key to the success of Islamic banks were in 1973 held its first meeting of the Conference of the Islamic Organization in Jeddah has been discussion and discuss the discontinuation of the interest rates specified and invented new financial based on the teachings of religion religion.
وفي العام 1975 تم تأسيس بنك دبي الإسلامي كأول مصرف إسلامي متكامل، ومنذ ذلك الوقت، ظهرت العديد من المؤسسات المالية الأخرى التي ترتكز على مبدأ مشاركة الربح والخسارة. In 1975 was established by Dubai Islamic Bank's first fully fledged Islamic bank, and since that time, there have been many other financial institutions that are based on the principle of participation of profit and loss.

ولقد ارتكز النموذج النظري الأول للخدمات المصرفية الإسلامية على مبدأ المضاربة متعددة الأطراف، عبر اعتماد مبدأ مشاركة الربح بدلاً من مبدأ الفائدة على الودائع والقروض. And has been based theoretical model for Islamic banking services on the principle of speculation multilateral, through the adoption of the principle of profit-sharing principle instead of interest rates on deposits and loans.
ويمكن للمصارف الإسلامية أن تكون وسيطاً مالياً، مثل المصارف التجارية التقليدية، لكن عبر إلغاء مبدأ الفائدة من جميع التعاملات والإعتماد على الشراكة الحقيقة ومبدأ مشاركة الأرباح. Can Islamic banks as financial intermediaries, such as conventional commercial banks, but by abolishing the principle of interest from all the transactions, relying on partnership and profit-sharing.

وخلال فترة الثمانينات من القرن الماضي، لاقت الخدمات والنشاطات المالية الإسلامية اهتماماً واسعاً شمل الأكاديميين والمتخصصين. During the eighties of the last century, they received services and activities of Islamic financial interest in broad-based academic and professionals.
وبدأت العديد من الجامعات والمعاهد بتدريس أسس الخدمات المصرفية الإسلامية وتشجيع إجراء الدراسات والبحوث منها من جامعات بارزة في أوروبا وأميركا. And started many universities and colleges teach the foundations of Islamic banking services and to encourage studies and research, including from prominent universities in Europe and America.

وتم عقد الكثير من المؤتمرات والندوات في مختلف المدن العالمية مثل كوالالمبور وإسلام أباد ودكا والمنامة وجدة والقاهرة والخرطوم وسوكوتو (نيجيريا) وتونس وجنيف ولندن ونيويورك. Have been held many conferences and symposia in various international cities such as Kuala Lumpur, Dhaka, Islamabad, Bahrain, Jeddah, Cairo, Khartoum, Sokoto (Nigeria), Tunis, Geneva, London and New York.
وتخصّصت العديد من مراكز الأبحاث بالأسس الإقتصادية الإسلامية مركزة على الشؤون المالية والمصرفية. And specialized research centers, many of the foundations of Islamic economics, focusing on finance and banking. 

وقامت بعض هذه المراكز بنشر المجلات الأكاديمية المتخصّصة موفرة بذلك منصة لتبادل الأفكار ونشر المعلومات حول العالم. The deployment of some of these centers specialized academic journals, thereby providing a platform for exchange of ideas and dissemination of information around the world.
وقد تم لاحقاً تطوير الأسس الأوليّة وتنقيتها وصقلها حيث شهد مجال الودائع وضع أسس محدّدة للتعامل مع الحسابات وعمليات التمويل ورؤوس الأموال والبيانات المالية، وذلك ارتكازاً على مبادئ الإجارة والمرابحة. Was subsequently developed for the initial purification and refinement of the area where he witnessed the deposits develop specific grounds for dealing with accounts and finance, capital and financial statements, and that based on the principles of Ijara and Murabaha. 

كما تم خلال هذه الفترة تطوير التقنيات الخاصة لإطلاق المنتجات المالية وفقاً للشريعة الإسلامية، وشمل هذا الأمر اختيار شركات ومؤسسات يمكن التعامل بأسهمها كونها تتوافق مع مبادئ الشريعة. It was also during this period, the development of techniques for launching financial products in accordance with Islamic law, and this included selecting companies whose shares can handle being consistent with the principles of Sharia.
واليوم، أصبحت المصارف الإسلامية، وعلى رأسها بنك دبي الإسلامي، تشكل منافسة قوية في جميع مجالات العمل المصرفي بعد أن أزالت الصورة التي لازمتها بأنها فقط للمتعاملين المسلمين وتهدف الى تحقيق بعض الأهداف الدينية. Today, Islamic banks, led by Dubai Islamic Bank, a strong competition in all areas of banking business after it removed the image of the Haunted that it is just for clients Muslims and aims to achieve some of the goals of religion.

حيث أصبحت الخدمات المصرفية الإسلامية تتمتع بمستوى عال من التقدير وتعتبر بديلاً أكثر عدلاً وانصافاً من المصارف التجارية التقليدية، وهي تجذب المزيد من المتعاملين غير المسلمين، يحفزهم على ذلك تميّز النظام المصرفي الإسلامي. Where services have become the Islamic banking has a high level of appreciation and considered as an alternative, more just and more equitable than the conventional commercial banks, which attract more customers non-Muslims, the incentive to discriminate the Islamic banking system.


source: www.alislami.ae

2 comments:

  1. zis..tulis yang pake bhs indonesia dong, supaya masyarakat luas bisa memahami. jadi masyarakat gak gampang dibohongi.hehhe

    ReplyDelete
  2. siapa lagi yang mau boongin orang. i am just trying to think globally by act locally

    ReplyDelete